DE HELAASHEID DER DINGEN-DIMITRI VERHULST-LEVEND DOOD DOOR ALCOHOLDELIRIUM!!!DANK AAN TIPGEVER!!!

door
Fleur Frenkel Frank
op 3 april 2010

De Helaasheid der Dingen wisselt beelden van het hedendaagse leven van Gunther Strobbe af met terugblikken naar 1985 toen hij pas dertien was. Het is op deze leeftijd dat Gunther een aantal levensbepalende gebeurtenissen te verwerken krijgt. Zijn leefsituatie is als volgt: hij, zijn vader Celle en zijn drie ooms (‘nonkels’) wonen bij de hoogbejaarde grootmoeder van Gunther. De mannen drinken zich elke dag lazarus in het lokale cafe onder het motto: ‘God schiep de dag en wij feesten ons er vrolijk doorheen`.

GUNTHER WORDT ER DAGELIJKS GECONFRONTEERD MET ENORME HOEVEELHEDEN ALCOHOL,
NEUKEN EN DOELLOOSHEID GELARDEERD MET HET ZINGEN VAN SCHUNNIGE LIEDJES:

-HET WONDER IS GESCHIED
HET WONDER IS GESCHIED
MIJN PRUIM IS NAT
EN HET REGENT NIET-

HILARISCH MOMENT ALS HET KEURIGE 8 JARIGE  DOCHTERTJE VAN DE ZUS
IN HAAR ONSCHULD THUIS DE TEKST HERHAALT, DIE ZE IN DE KROEG VAN HAAR
PLOTSKLAPS TEN TONELE VERSCHENEN VERLOPEN VADER HEEFT GEHOORD.

http://www.humo.be/Media/moduleimages/catalogue/catalogue_10289_detail.jpg

TROOSTELOOS,CYNISCH EN BIKKELHARD
EEN GENADELOOS BEELD VAN DE LEEGTE IN EEN VERZOPEN MILIEU.

Felix van Groeningen De helaasheid der dingen

De familie van de Strobbes krijgt al gauw iets beklemmends,waar de agressie dicht onder het gemoedelijke oppervlakte ligt.
Waar de sanseveria’s op de vensterbank de stille getuigen zijn van tragische zwelgpartijen.
Afgrijselijke beeld van uitzichtloze levens aan de onderkant van de maatschappij.

http://www.parool.nl/static/FOTO/pe/4/15/2/media_l_180827.jpg
De regisseur filmt vanuit het perspectief van de puber en weet op vlotte en aanstekelijke wijze het milieu en het tijdsbeeld te treffen. De vrouwen spelen slechts een marginale rol. Gunthers vader en ‘nonkels’ gebruiken ze als wegwerpartikelen en oma heeft bijzonder weinig in de melk te brokkelen al probeert ze soms wel haar stem door te drukken. De situatie verandert als Gunthers tante met haar dochter op de deur klopt. Er gaat een wereld voor de jongen open en hij beseft dat hij zich aan zijn trieste levensomstandigheden zou kunnen onttrekken.

Het onbegrip op zijn school en omgeving,het met de nek aangekeken worden, typerende kenmerken van een asociaal milieu.
http://www.filmfocus.nl/images/plaatjes/56120.jpg
Dimitri Verhulst schrijft indringend en zeer dicht bij de realiteit.
Prachtige citaten uit zijn boek lopen onderin door het beeldmateriaal.
Het up-tempo van de songs van Roy Orbison versterken de teloorgang
en passen naadloos bij de agressiviteit en de rauwheid van de platvloersheid.
Ook zichtbaar in de manier van het uiting geven aan sexualiteit.

MIJN UITZONDERLIJKE DANK GAAT UIT NAAR DE VROUW DIE MIJ DEZE FILM ADVISEERDE,OMDAT DAT BEELD TREFZEKER WEERGEEFT,WAT WIJ BEIDEN REEDS INZAGEN.
WOMAN ACHTER DE SCHERMEN,WEET DAT IK HET ZAL ONTHOUDEN TOT MIJN LAATSTE ADEMTOCHT.
IK BEN JOU  MÉÉR DAN ERKENTELIJK  VOOR DE NOOIT AFLATENDE STEUN EN VERTROUWEN
TIJDENS MIJN DIEPE,TROOSTELOZE MISÈRE.

http://www.youtube.com/watch?v=5q5yH0P5oZw
http://onstage.nl/onstage/gfx/2009/filmrecensies/De_Helaasheid_der_Dingen_gr.jpg

ALCOHOLISTEN ALLER LANDEN VERENIGT U.
HET CORRUPTE DRONKEN DUO HEEFT DE LEIDING.
DE WAARHEID WORDT WEGGESTOPT.

About these ads
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

113 reacties op DE HELAASHEID DER DINGEN-DIMITRI VERHULST-LEVEND DOOD DOOR ALCOHOLDELIRIUM!!!DANK AAN TIPGEVER!!!

  1. Fleur zegt:

    -Volkskrant 03-04-2010, pagina 5 cv ‘Ik schrijf over mensen op hun slechtst’ INTERVIEW THRILLERAUTEUR R.J. ELLORY Dankzij films als ‘The Godfather’ hebben we een te rooskleurig beeld van de Amerikaanse maffia, vindt R.J. Ellory. Door Ineke van den Bergen Stel, je bent in New Orleans, de Big Easy, een stad die in haar eigen zweet kookt, de Mardi Gras, jazzfestivals in het Louis Armstrongpark, de processie van de Onze Lieve Vrouwe van Guadalupe, het voodoofestival, een zangerige piano, de radio’s, de geur van scherp gekruide ribbetjes, pecannotentaart, alcohol; de stad waar ze de doden bovengronds begraven, waar een brand was in Crozat Street waarbij zes mensen het leven lieten, en brandweerman Robert DeAndre, die een keer een meisje had gezoend met een tatoeage van een spin op haar borst, om het leven kwam.- Btw,Het Vervolg is eveneens een Berliner!!!

  2. Fleur zegt:

    -‘Er zijn drie soorten romans. Er is het type dat je oppikt en leest zoals je een Chinese afhaalmaaltijd eet, het leest lekker weg, maar een paar weken later weet je niet meer wat er in zat. Dan zijn er de boeken waarin de taal heel mooi is, waarin de stijl bijna belangrijker is dan de inhoud. De derde categorie, waar mensen als jij en ik verliefd op worden, lees je meerdere malen in je leven, je geeft ze cadeau aan vrienden, en het zijn de boeken die je bij je zou willen hebben op een onbewoond eiland. ‘Het verhaal is zo fascinerend dat je het niet vlug genoeg kunt lezen. Maar tegelijk is het zo mooi geschreven dat je het niet langzaam genoeg kunt lezen. Het doet er niet toe wie het geschreven heeft, in welke taal het geschreven is, of het een gewone, een historische, een misdaadroman of een graphic novel is; het wezen, de essentie van het verhaal heeft je geraakt en na een half jaar herinner je je nog hoe het voelde toen je het las. ‘Je kunt ook nooit zeggen: dit is belangrijk en dat niet, dit moet je lezen en dat niet – dan mis je waar het bij het lezen om gaat. Lezen is een liefdesrelatie en het doet er niet toe op wie je verliefd wordt, je wordt verliefd omdat hij of zij iets voor jou betekent.’- Ja,zo voelt het. Soms onthou je letterlijk de items,soms enkel de sfeer en de ambiance!! Zij, die mijn vriend placht te zijn,heeft alles nu achter de rug. Ondanks de indrukwekkende bijwerkingen, die ik slechts vol gruwel kan wegdrukken, is ze wonder boven wonder in staat tot lezen. Ze mist the Art ontzettend. Dank aan scribentisme!

  3. Fleur zegt:

    -A Quiet Belief in Angels gaat terug in de tijd, naar 1939, waar in een plaatsje in Georgia de twaalfjarige Joseph Calvin Vaughan meemaakt dat een aantal jonge meisjes in zijn omgeving buitengewoon sadistisch wordt vermoord. Dit grijpt hem zo aan dat het bepalend is voor de rest van zijn leven, vol wreedheid en falende liefde. Maar hij heeft behalve zijn geloof in engelen een talent dat hem zal helpen, hij kan goed schrijven.-

  4. Fleur zegt:

    -Met Vendetta wilde ik een verhaal vertellen over het slechtste type mens dat ik kon bedenken. Maar ik wilde de lezer er ook toe verleiden hem tegen het eind te mogen.-

  5. Fleur zegt:

    -Misdaadfictie is een goed medium voor zaken of situaties die moeilijk te aanvaarden zijn, zoals moorden, roofovervallen en ontvoeringen. Het geeft je de mogelijkheid te schrijven over hoe mensen op hun best zijn, of op hun slechtst.’- Dat kun je bij jezelf observeren,hoe ver zou je gaan. Hoeveel macht geef je de ander om je te vernietigen. En doe je het terug? Haal je uit? Ga je over tot corruptie en misdaden. Is het de radix die je thuisbrengt of is het juist je mededogen?

  6. Fleur zegt:

    -‘Kijk naar Raymond Chandler, Dashiell Hammett, James M. Cain, de jaren dertig en veertig, de wortels van de Amerikaanse crime noir: die is gebaseerd op het idee dat er mensen zijn op wie je kunt rekenen. Die onomkoopbaar zijn, die het kan worden toevertrouwd de bad guy uit te schakelen. Waarmee niet gezegd is dat het allemaal goed afloopt, maar er is tenminste wel enige rechtvaardigheid geschied.’- Yeah,die zijn er!!!

  7. Fleur zegt:

    -In de Mario Puzo-stuff, The Godfather, lijkt er een soort elegantie en charme bij te komen, maar de meeste maffiosi zijn ongelukkig. Ze verliezen uiteindelijk alles.’- ?

  8. Fleur zegt:

    -Zijn boeken schrijft hij snel en intens. In tien tot twaalf weken, vier á vijf uur per dag, maar hij leeft het verhaal vierentwintig uur per dag. Zijn vrouw, die zijn boeken jaren lang niet wilde lezen omdat ze ze te donker vond, wijst hem er soms op dat hij thuis is, en niet in New Orleans in de jaren vijftig. In zijn hoofd welteverstaan, want hoewel hij veel plaatsen in Amerika heeft bezocht, was hij nog nooit in New Orleans.- Geniale man!! Razend knap!!

  9. Fleur zegt:

    -Zijn boeken schrijft hij snel en intens. In tien tot twaalf weken, vier á vijf uur per dag, maar hij leeft het verhaal vierentwintig uur per dag. Zijn vrouw, die zijn boeken jaren lang niet wilde lezen omdat ze ze te donker vond, wijst hem er soms op dat hij thuis is, en niet in New Orleans in de jaren vijftig. In zijn hoofd welteverstaan, want hoewel hij veel plaatsen in Amerika heeft bezocht, was hij nog nooit in New Orleans.- Geniale man!! Razend knap!! Lijkt op mij. Leef ook vnl in mijn gedachten! No choice.

  10. Fleur zegt:

    -Het celibaat, ik moet er niet aan denken. Miljoenen jaren heeft de evolutie erover gedaan ons om te vormen tot the sexiest ape, zoals de Britse zoöloog Desmond Morris de mens eens omschreef. We hebben de grootste piemel van alle primaten, een brein dat iedere seksuele gedachte meteen beloont met een shot genotshormoon, en een lijf dat is behangen met erotische seinvlaggen, zoals permanente borsten, sappige rode lippen en dikke ronde billen. En daar dan tegenin gaan? Onbegonnen werk.- Blz.2 wetenschap katern. Een enge piemel. Veel aapachtigen en andere dieren hebben een eng ding. Maarten Keulemans heeft het goed gezien. De Man heeft de grootste van de primaten, natuurlijk niet van alle dieren. De Gnoes in Kenia hebben dus een rietje. Hun grote verhuizing wordt ingegeven door fosfor houdend gras. Wat doet fosfor voor een organisme?

  11. Fleur zegt:

    -Zijn conclusie: slechts 2 procent slaagt erin het seksloze bestaan consequent vol te houden. De rest kan de kriebel onder het habijt niet altijd weerstaan en masturbeert, visiteert dames van plezier of doet heimelijke herendingen. 2 procent, dat is geen buitengewoon hoog succespercentage. Als je bedenkt dat er in Nederland op dit moment zo’n 1.200 priesters zijn, komt het erop neer dat er maar 24 werkelijk de kuisheid van Jozef en Maria beoefenen. En de overige 1.176? Tja. Een man in nood doet soms rare dingen, blijkt uit weer andere cijfers. In gevangenissen loopt het aantal ‘situationele homoseksuele contacten’ (u leert een hoop mooie woorden in zo’n column) soms op tot 90 procent. Wat voor situationele dingetjes zouden die 1.176 zoal doen?- Zelf ben ik geen aanhanger van het item `jeuk wat de volksmond dikwijls bezigt. Liever zie ik het gebruik van het begrip `drift`of `aandrift`gestuwd door de hormonale aanwas. Schijnt voor een man héél beklemmend te wezen.

  12. Fleur zegt:

    -Het verhaal van Perelman staat niet op zichzelf. Ook de briljante Alexander Grothendieck, radicaal pacifist, trok zich eind jaren tachtig uit de wiskundewereld terug en werd een kluizenaar. In januari stuurde hij voor het eerst sinds tijden een teken van leven. Niet om de banden aan te halen, maar om duidelijk te maken dat alle publicaties van zijn werk uit de laatste twintig jaar illegaal zijn en uit bibliotheken verwijderd dienen te worden. Of denk aan John Nash, wiskundige, Nobelprijswinnaar en schizofreen, op wie de film A beautiful mind is gebaseerd. Worden mensen die een beetje raar zijn, makkelijk aangetrokken tot de abstractie van de wiskunde? Of word je vanzelf gek als je te veel wiskunde doet in je hoofd? Wie weet. Feit is dat verreweg de meeste wiskundigen heel normale mensen zijn. Maar dat spreekt natuurlijk niet zo tot de verbeelding. Het thema van de geniale maar gekke wetenschapper doet dat wel. Iemand die zó briljant is, moet sowieso een beetje gek zijn, of andere dingen niet zo goed kunnen, houden we onszelf voor. Al is het maar om onszelf ervan te overtuigen dat het helemaal niet erg is om niet zo briljant te zijn.-

  13. Fleur zegt:

    -Dus toen Volkskrant-hoofdredacteur Pieter Broertjes zei dat tweederde van de Volkskrant-lezers graag een krant op tabloidformaat wil, was dat slim. ‘Ja. Dat argument werkt beter dan zeggen dat een tabloid praktischer is. Het is een oud overlevingsmechanisme om erop te vertrouwen dat de meerderheid het bij het rechte eind heeft. Die is immers nog steeds in leven, dus die zal het wel weten.’- M.H.

  14. Fleur zegt:

    Blz 6 -Optimistische neurowetenschappers zien een neurowetenschappelijke revolutie die de wereld kan verbeteren. Pessimisten waarschuwen voor een geperverteerde vorm van preventie waarbij als ‘potentiële risico’s’ gelabelde medeburgers moeten kiezen tussen behandeling en opsluiting. ‘Het onderwerp schreeuwt om een verbreding van het debat’, zegt Frank. Ze heeft helemaal gelijk.- M.H. Zéér interessante discussie waar ik naar toe kan gaan,want het is vlakbij.in Amsterdam-Oost. Woensdagavond 19.30-22.00.GRATIS!!!

  15. Fleur zegt:

    -Volkskrant 03-04-2010, pagina 3 Ik zou het enorm waarderen als de paus met een groot gebaar komt. Ook omdat ik mezelf de vraag stel: wil ik hier nog bijhoren. Het antwoord is ja, maar het valt niet altijd mee. Voor Pasen moet je boete doen. Maar het is vreemd om vergeving te vragen aan een instituut dat zelf zo bezoedeld is. De paus moet erkennen dat de kerk fout zit. Hij moet ingaan op de emotie die nu speelt. Ik vind wel dat zo’n mea culpa het Paasfeest niet moet beheersen. Je moet geen politiek en mystiek gaan vermengen.- Hierin past absoluut geen enkele nuance! Wegwezen! En vlug ook!

  16. Fleur zegt:

    -Volkskrant 03-04-2010, pagina 2 Remco Campert Stil Niets verroert zich buiten. Er is ook geen geluid, geen golfje, geen trillinkje. De stad, die altijd aandacht vraagt, laat niet van zich horen. Misschien houd ik me er doof voor. Er is wel licht in de straat, doorzichtig als water. Onder de lucht die dicht zit, beweegt zich niets. De vogels zitten roerloos op hun takken. De auto’s lijken voorgoed geparkeerd. Het zou een zondag kunnen zijn, zoals je ze vroeger wel had toen ik elf of twaalf was, maar de krant die voor me ligt wijst me erop dat het vandaag dinsdag is en het jaartal maakt me duidelijk dat de leeftijd van twaalf achter me ligt. Ik schuif de krant van tafel. Dit zou een nieuwsloze dag moeten zijn. Laat het nieuws vandaag maar buiten me woeden, ik ga me er niet mee engageren. Ik wil totaal neutraal zijn, één met de dag zoals die zich nu aan mij voordoet. Het is nog niet zo makkelijk om jezelf op non-actief te stellen. Op mijn twaalfde draaide ik daar mijn hand niet voor om. Het was een kwestie van met je ogen stijf dicht in bed te blijven liggen. Het vroeg om enig concentratievermogen, maar daar had ik een reservevoorraad van, overgehouden aan het niet maken van mijn huiswerk. Terwijl ik van binnen en van buiten stil probeer te worden (hoe doen die zenmonniken dat toch?) bedenk ik dat mijn jeugd langzamerhand zo ver achter me ligt dat iedere herinnering eraan een verzinsel lijkt. We moeten aannemen dat ik ooit twaalf was, maar echte bewijzen heb ik er niet van. Natuurlijk, ik ben geboren, anders zou ik hier niet zitten, en dat staat ergens in een register vermeld, maar wat er daarna is gebeurd zou weleens fictie kunnen zijn. Of poëzie, losgeweekt van feiten die ik niet meer achterhalen kan om ze op hun werkelijkheid te toetsen.- Buitengemeen mooi taalgebruik vam Remco!!!!XXXXX!!!!

  17. Fleur zegt:

    -Ik overweeg verschillende mogelijkheden. Ik kan de boel op straat weer in beweging brengen. Vogels vliegen op. De lucht breekt open. Het licht begint schaduwen af te werpen, auto’s maken zich los van de plek die hen gevangen hield. Ik raap de krant op, de poes miauwt om eten. Kortom, ik beschik over een zee van mogelijkheden, maar ik stel ze nog even uit. Roerloze momenten als deze zijn zeldzaam. Ze dienen tot niets en dat is een opluchting.- En hier zijn slotwoorden!!!Wonderschoon gekozen !!!

  18. Fleur zegt:

    En dan tot mijn grote verrassing het artikel van J.T. met Huub Oosterhuis,voormalig priester,dus de man weet waarover hij het heeft.Celibatair leven leidt tot mismaaktheid.Een gedurfde these!

  19. Fleur zegt:

    -Ten tijde van zijn priesterwijding, in 1964, zat Huub Oosterhuis in Maastricht en Amsterdam. In Maastricht om theologie te studeren aan de theologische faculteit van de jezuïeten, in Amsterdam om Van Kilsdonk bij te staan die in 1960 begonnen was met wat hij enigszins deftig de Amsterdamse studentenecclesia noemde. Oosterhuis schreef zijn eerste teksten. Het Vaticaans Concilie was afgekondigd, er moest een liturgie voor het volk komen, in de taal van het volk. Vanaf het begin gaf het gedonder. Visitatoren en censoren kwamen namens de bisschop kijken. Van Kilsdonk kreeg een schrijf- en spreekverbod, omdat hij over de maagdelijkheid van Maria sprak als over een literaire parabel. ‘Het was rond die studentenecclesia meteen al gesodemieter. Ik herinner me niet anders.’ Het broeide ook anderszins.- Let ff op dat begrip `ècclesia`

  20. Fleur zegt:

    -Ik had in mijn opleiding tal van oudere priesters gezien, totaal aan de drank, ongelukkig, vereenzaamd, diep gefrustreerd, heel vaak contactgestoord. Van sommigen wist ik het heel precies. Die hadden een gezin willen hebben, die hadden vader willen worden.- Soms is zwijgen sterker dan repliek.

  21. Fleur zegt:

    -Ik had in mijn opleiding tal van oudere priesters gezien, totaal aan de drank, ongelukkig, vereenzaamd, diep gefrustreerd, heel vaak contactgestoord. Van sommigen wist ik het heel precies. Die hadden een gezin willen hebben, die hadden vader willen worden.- Soms is zwijgen sterker dan repliek.

  22. Fleur zegt:

    -Noodseksualiteit Hij vertelt over een communiteit waar hij woonde, van ongeveer honderd mannen, broeders, paters, priesters. ‘Daar trof je duidelijk sporen van wat ik maar noodseksualiteit zal noemen. Ik heb een ziekenbroeder voor ogen die met andere broeders naar bed ging, die uit een volkomen rooms milieu kwam en zwaar getourmenteerd was door wat hij deed. Een groot aantal zocht naar uitwegen, naar noodverbanden, naar homo-erotiek.- ZWAAR GETOURMENTEERD!

  23. Fleur zegt:

    -‘Ik heb een missiezuster gekend die een kind kreeg. Haar orde heeft haar binnenboord gehouden en draaide op voor de kosten en de opvang. Allemaal vanuit de gedachte dat iemand uit je familie ook recht heeft op bescherming.’- Uit eigen bron kan ik melden,dat het beslist niet om één baby ging,bij het klooster lagen diverse grafjes.

  24. Fleur zegt:

    -‘Ik heb een missiezuster gekend die een kind kreeg. Haar orde heeft haar binnenboord gehouden en draaide op voor de kosten en de opvang. Allemaal vanuit de gedachte dat iemand uit je familie ook recht heeft op bescherming.’- Uit eigen bron kan ik melden,dat het beslist niet om één baby ging,bij het klooster lagen diverse grafjes.

  25. Fleur zegt:

    -Voor Oosterhuis bestaat er een direct verband tussen misbruik en celibaat. ‘Bij sommige mensen werkt het wel, dat moeten we ook onderkennen. Ik ken vrouwen onder de Zusters van Liefde en in andere congregaties die volledig zijn toegewijd aan hun taak en die niet met rancune terugkijken op hun leven. ‘Maar in algemene zin denk ik dat een verplicht celibaat dat op de kleinseminaries aan kinderen van 12, 13, 14 jaar wordt gepreekt als het grote ideaal, waarvoor je moet bidden, waarvoor je jezelf moet tuchtigen – je moet tijdens vakanties vooral niet naar meisjes kijken –, dat zoiets alleen maar tot ontwrichting kan leiden. Je wordt vertekend, je wordt mismaakt. Het is bijna niet mogelijk om daar gezond uit te komen. ‘Het christendom heeft een beklemmende visie ontwikkeld op het menselijk bestaan. Een onbijbels verhaal, nauwelijks geworteld in de Joodse Thora.-

  26. Fleur zegt:

    -‘Wat mijn generatie van de theologie heeft geleerd is dat we bij al die christelijke dogma’s niet moeten wezen. Want dat is een heel andere godsdienst, een heel andere levenshouding. In die kerk zegt de censor Mennen dat de liedjes van Oosterhuis verboden moeten worden, omdat ze alleen maar over gerechtigheid gaan en niet over aanbidding. Dat is zó Romeins, zo Ratzingers als je maar wilt.’ Waarom is hij in godsnaam priester geworden, weliswaar niet zo lang – in 1969 stapte hij eruit – maar toch, waarom? Hij mompelt nu bijna. Dat hij iets terug wou doen. Wat wilde hij terugdoen? ‘Ik wilde iets terugdoen voor het feit dat toen ik 14 was en mijn nek had gebroken en een verlamd onderlichaam had dat zo zou blijven – het wagentje was al gekocht –, dat het toch is goed gekomen.’ Als een geschenk van God? ‘In die maanden was er helemaal geen God voor me. Maar een paar weken nadat de verlamming was opgeheven, ging ik met mijn vader naar de kerk. Ik had een heel gelukkige katholieke jeugd. Er werd het verhaal gelezen over de jongeling van Naïn, de enige zoon van een weduwe. Die jongeling was dood. Jezus komt de rouwstoet tegen en zegt: jongeling, ik zeg je, sta op. Terwijl het werd gelezen, dacht ik bij mezelf: ik ben die jongeling, ik heb een nieuw leven gekregen.’- Ja,ik herken zijn gevoel. Het krijgen van een nieuw leven.

  27. Fleur zegt:

    -Nochtans zaghij hoe priesters relaties begonnen met priesters, met vrouwen, ook wel met prostituees. Als al die vormen van erotiek mogelijk werden, hoe kan het dan dat priesters zich op kinderen richtten? ‘Er zijn ongetwijfeld pedofiele priesters en broeders. Maar je kunt niet zeggen dat al die mensen pedofiel waren. Ik denk dat het noodvormen zijn, noodseksualiteit, omdat er geen andere oplossingen waren. ‘Dat hele verhaal dat nu naar buiten komt, die 1.100 meldingen – het heeft iets obsessioneels, vind je niet? Het wijst op ziekte. Het wijst op psychische verwarring. Het wijst op het existentieel ongezonde van het celibaat als levensmodel. Je mag dat niet als ideaal prediken. Het maakt mensen ziek.’ De vraag luidt: die kerk, hoe lang nog? ‘Dat durf ik niet te zeggen. Ik denk wel dat de recente gebeurtenissen tot een bredere tegenbeweging zullen leiden. Ik zie het afgelopen jaar in een stad als Breda plotseling een ecclesia ontstaan, een tegenbeweging, een poging tot een ander model. Dat is de laatste twee jaar op meerdere plekken in Nederland ontstaan. In Den Haag, Arnhem, Veldhoven, Eindhoven, West-Friesland. Men stapt opzij. Men wil in het verhaal blijven. Niet in het dogmatische verhaal, maar in het bijbelse verhaal. Die plekken aan de zijkant van de kerk worden sterker. Het gaat vaak om honderden mensen tegelijk.’- Jammerlijke eindconclusies. Schrijf die poppenkast kapot. En verniel geen kwetsbare individuen.

  28. Fleur zegt:

    -Maak je geen zorgen over de paus. Ik trof een zinnetje, dat vond ik weer zo kenmerkend: ‘God geeft gelovigen de moed om niet geïntimideerd te raken door het geroddel van de heersende opinie.’ Uitspraak van de paus. Tallozen zullen instemmend knikken. ‘We moeten geduldig naar Jezus opkijken, zegt de paus. Dat moet zoiets betekenen als je ogen gevestigd houden op het kruis: hij is er ook uitgegooid. Wat de kerk nu overkomt, lijkt daarop. Laten wij ons spiegelen, zegt de paus, aan Jezus en zijn lijden. Het is een afgrond, ook in de taal. ‘Dat Vaticaan heeft nog zoveel rituelen en nog zoveel mogelijkheden om volk op de been te brengen – dat zal niet instorten. Die paus zal niet aftreden. Dat lijkt me ondenkbaar.’- Boeh voor Alle koeien!!!

  29. Fleur zegt:

    -Volkskrant 03-04-2010, pagina 6 Marjolijn Februari Kwestie van vaderlijke verantwoordelijkheid Het nu volgende verhaal had ik graag zelf geschreven, maar ik heb het gewoon ergens gevonden. Sindsdien loop ik er, ordinaire strandjutter die ik ben, mee te leuren, en nu moet ik het dan maar eens van de hand doen. Het verhaal komt uit de rubriek ‘Lastige Vragen’ van het dagblad Trouw. In de vorige eeuw kreeg iemand in die rubriek steeds een paar van de lastige levensvragen op zich afgevuurd die de Zwitserse schrijver Max Frisch eerder aan zichzelf had gesteld in zijn dagboeken. Zo kreeg op 20 november 1993 iemand deze vraag over het vaderschap voor zijn kiezen: ‘Had u het vaderlijke verantwoordelijkheidsbesef al voordat u het kind verwekte, terwijl u het kind verwekte, of op welk ander moment diende het zich bij u aan?’- Haar column is 2x zo lang geworden,waarvoor mijn onuitsprekelijke dank!

  30. Fleur zegt:

    -Dit was het antwoord op de lastige vraag: ‘Toen ik 14 was ben ik één keer met een vrouw naar bed geweest. Zij was een vrijgezelle vrouw die een fourniturenzaak dreef in het dorp. Ze raakte zwanger, verkocht de zaak en verliet het dorp. Het kind heeft ze afgegeven. Later hoorde ik dat ze ergens in Brabant huishoudster was geworden van een rijke dame. Ik weet niet of mijn kind een zoon of dochter is. Ik ben nu 46. Het kind moet 31 of 32 zijn. Ik heb geprobeerd deze episode te vergeten, maar het is zo’n kort verhaal dat het gemakkelijk is te onthouden en moeilijk te vergeten.’ Voilà. Een rijkere roman zul je nooit vinden. Ongrijpbaar en mysterieus is het verhaal intussen ook, en als antwoord is het op zijn minst een kritisch commentaar op de vraag, want hoeveel vaderlijke verantwoordelijkheid kan een jongen van 14 jaar aan?-

  31. Fleur zegt:

    -Dit was het antwoord op de lastige vraag: ‘Toen ik 14 was ben ik één keer met een vrouw naar bed geweest. Zij was een vrijgezelle vrouw die een fourniturenzaak dreef in het dorp. Ze raakte zwanger, verkocht de zaak en verliet het dorp. Het kind heeft ze afgegeven. Later hoorde ik dat ze ergens in Brabant huishoudster was geworden van een rijke dame. Ik weet niet of mijn kind een zoon of dochter is. Ik ben nu 46. Het kind moet 31 of 32 zijn. Ik heb geprobeerd deze episode te vergeten, maar het is zo’n kort verhaal dat het gemakkelijk is te onthouden en moeilijk te vergeten.’ Voilà. Een rijkere roman zul je nooit vinden. Ongrijpbaar en mysterieus is het verhaal intussen ook, en als antwoord is het op zijn minst een kritisch commentaar op de vraag, want hoeveel vaderlijke verantwoordelijkheid kan een jongen van 14 jaar aan?-

  32. Fleur zegt:

    -Van oudsher ga je een begrip als verantwoordelijkheid het liefst analytisch te lijf; oude mannen met baarden, zoals ik, proberen het begrip met behulp van rationele argumenten tot op het bot te ontleden. Dat wil zeggen: je begint ergens, met een vage intuïtie over de betekenis van een woord, en dan zoek je daar vervolgens net zolang voorbeelden en tegenvoorbeelden bij totdat je uiteindelijk tamelijk precies weet wat je met het woord wilt bedoelen. Nu zijn er de jonge honden van de experimentele filosofie, en die gebruiken zulke hypermoderne technieken als vragenlijsten om erachter te komen wat een begrip inhoudt. Dat heet experimenteel omdat je niet in je werkkamer in gedachten verzonken bent, maar de deur uitgaat om tastbare gegevens op te sporen. Het Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte heeft het huidige kwartaalnummer helemaal gewijd aan deze nieuwe techniek. De experimentele filosofie, lees je daar, hangt nauw samen met de psychologie – als je mensen vraagt naar het idee dat ze over een begrip hebben, krijg je immers te maken met hun neiging om iets anders te antwoorden dan ze eigenlijk denken; je krijgt te maken met de verschillen tussen mensen onderling en met rare misverstanden, omdat sommigen de vraag anders opvatten dan hij is bedoeld.-

  33. Fleur zegt:

    Kijk wat een heerlijke onderkoelde humor van M,typical British: -Zelf ben ik uit puur filosofische ijver begonnen iedereen in Nederland uitgebreid en één voor één te googlen – vanuit mijn werkkamer. Mocht u mij ooit spreken en ik begin glazig te kijken, dan is dat daarom ook niet uit desinteresse, maar omdat ik juist razend nieuwsgierig ben geworden naar uw diepste gevoelens en denk: ‘Dat zoek ik thuis wel op.’- The End

  34. Fleur zegt:

    -Volkskrant 06-04-2010, pagina 2 Wondervenster Een op de drie Limburgse pastoors vindt dat uitgetreden en getrouwde priesters de eredienst mogen leiden. Als er ooit een bewijs is geweest dat wij op het internationale toneel finaal de boot aan het missen zijn en dat we niet meer meetellen, dan is dit het wel. We zijn een achterlijke uithoek geworden, een B-land, een derderangs natie. We zijn definitief op achterstand gezet in de mondiale ratrace, iedereen lacht ons uit.- Yeahhhhh….

  35. Fleur zegt:

    -Volkskrant 06-04-2010, pagina 38 mirza kader abdolah On tour Ik ben een tijdje op reis, bezig met een tour door Amerika, langs universiteiten waar de Nederlandse taal en literatuur worden gedoceerd. Eigenlijk is het een ontmoeting met bijna alle Amerikaanse studenten die Nederlands studeren. Het zijn allemaal bijzondere studenten, ze hebben iets aparts, iets extra’s. Ze zijn allemaal gek op Nederland en ze weten niet waarom. Een gevoel van er bij willen horen.-

  36. Fleur zegt:

    -Hoewel de meeste studenten nog nooit in Nederland zijn geweest, spreken ze verbazingwekkend goed Nederlands. Ze houden van De donkere kamer van Damokles van Hermans. Ze hebben Max Havelaar van Multatuli gelezen, ze hebben de Nederlandse films gezien. Als we genoeg over de literatuur gepraat hebben, beginnen ze over de politiek: ‘The man with the yellow hair’. Ze denken dat Geert Wilders het land veroverd heeft: ‘And what now?’ Maar de liefde voor het Nederlandse leven schuift de politiek weer aan de kant, ze praten over de onderwerpen die hun boeien.-

  37. Fleur zegt:

    -‘Wat denk je zelf?’, zeg ik. ‘Ik hou van gekke dingen, ik gaf een dropje aan mijn vriendin. Zij stopte het in haar mond en zei verbaasd: what is that? Ik zei: The Netherlands.’- Fijnzinnig dubbelzinnig,Kader!!!

  38. Fleur zegt:

    -Volkskrant 06-04-2010, pagina 4 postuum Rudy Kousbroek (1929 – 2010) De troost van een kom vol kikkervisjes Op Eerste Paasdag overleed essayist en P.C. Hooftprijswinnaar Rudy Kousbroek (80). De dichter werd een beschouwer – van katten en Indië tot en met zijn eigen dood. ARJAN PETERS Amsterdam-

  39. Fleur zegt:

    -Filosofie is kritische discussie, meende hij met Popper, en daarom moest hij zich een schrijversleven lang als rationalist in discussies mengen, alles bestrijdend wat naar religie zweemde. Kennis gaat immers boven geloof. In 1953 dichtte Kousbroek: ‘behalve een engel/ valt alles dat men omhoogwerpt/ weer op de grond/ weer op de grond/ valt alles dat men omhoogwerpt/ behalve een engel.’ Met Gerard Reve kon hij hartelijk lachen, en hij waardeerde diens roman De Avonden (1947) zozeer dat hij er bijna gelovig van werd, maar daarmee bedoelde hij dan ‘dat je kunt begrijpen dat iemand het wordt zoals je kunt begrijpen dat iemand zelfmoord pleegt’. Zodra Reve over de godsdienst zelf begon te praten, verging Kousbroek van schaamte, net zoals wanneer schilders over hun eigen werk gaan theoretiseren, met hun ‘geleuter over creativiteit’.- Zo gelachen om die laatste zin,hoe Arjan schrijft……ahhhhh ga weg bij haar… Toe trouw mij,ik need you

  40. Fleur zegt:

    -Mooischrijverij, pathos, onwerkelijk, oordeelde Kousbroek in 1982 over de roman Bezonken rood van Jeroen Brouwers, wat tot een hevige polemiek tussen de schrijvers leidde. Vasthouden aan een mythe, aan onwaarheden, was wat Kousbroek jarenlang wilde ontmaskeren in essays als Het Oostindisch kampsyndroom (zoals de verzameling stukken over Nederlands-Indië heet, 1992). Behalve fel is hij daarin ook een onderzoeker van zijn heimwee naar het verleden. Niets is zo erg, schreef hij in 1984, als ‘de weg weten in een huis dat niet meer bestaat’. Een veel geciteerde zin, en Kousbroek wist hoe dat kwam: hij had hem zelf op de achterflap gezet, en die wordt ‘door de meeste critici aandachtiger gelezen dan het boek zelf’. Een denker met gevoel. ‘Voor ik doodga, wil ik eerst nog even met de helft van de mensheid naar bed’, heette het in 1993 nog strijdlustig. Maar hij wist dat hij te verlegen was voor een orgie, en daarbij: ‘Ik wil juist niet vergeten, nooit iemand verliezen; ik wil ze allemaal, allemaal tegelijk en voor altijd.’ De laatste jaren was Kousbroek ernstig ziek, en dacht hij veel na over de dood. Ook in die finale fase had hij ‘niet de minste neiging me over te geven aan het hogere’, en dat gaf hem voldoening, bleek uit een interview in april 2009: ‘Ik dacht: zie je wel, ik laat me ook niet door omstandigheden verleiden tot onwaarheden.’- Léés nou toch,hoe fijnzinnig Peters (van de bedden uit de Rijnstraat?)Rudy typeert. Zo prachtig…….beeldschoon.Thxxxx

  41. Fleur zegt:

    DE EVENTUELE GELIJKENIS VAN BESTAANDE PERSONEN IN DIT BOEK BERUST OP LOUTER MENSEN KENNIS. GUNTHER STROBBE

  42. Fleur zegt:

    FILM QUATES: -IK ZWOEG ME DE BALLEN VAN TUSSEN MIJN BENEN VOOR JE. MAAR HET IS NÓÓIT GOED. JE BENT EEN ZOON VAN EEN VUILE HOERRRRRRRRRRRR!!!!- DIMITRI VERHULST

  43. Fleur zegt:

    http://www.youtube.com/watch?v=Uw0fng... ZET DEZE KEIHARD LET OP DIE BABY DIE VAN HOT NAAR HER WORDT GESLEEPT VERWAARLOOSD KIND BABY IN VOOR FIETSTAS!!!!! PRETTY WOMAN YEah yeah yeah…. look my way pretty woman give your smile to me cause I NÉÉD YOU I NÉÉD YOU!!!

  44. Fleur zegt:

    KIJK DIE FILM EN JE ZIET WAAR IK MEE TE KAMPEN HEB ALHIER!!!

  45. Fleur zegt:

    LUISTER DIE GITAR RIFS………PRRRRRRRRRRRRR PRETTY VERY PRETTY

  46. Fleur& zegt:

    LIEVELING DIE IK VANMORGEN SPRAK AAN DE TELEFOON EN NU OP VOORPAGINA VAN MIJN KRANT STRAALT: -Zoals de cultuurpessimist naar de samenleving kijkt, zo kijk ik naar sport: alleen de misstanden interesseren me. Wat een dwaze gedachte dat voetballers, schrijvers en politici iets over hun werk te melden zouden hebben. Een beetje voetballer zou moeten fluisteren: ‘Kijk naar mijn benen, ik heb niets te zeggen.’ De wereld gaat aan commentaar ten onder.-A.G. ALLEKOEIEN!!!!

  47. Fleur& zegt:

    LIEVELING DIE IK VANMORGEN SPRAK AAN DE TELEFOON EN NU OP VOORPAGINA VAN MIJN KRANT STRAALT: -Zoals de cultuurpessimist naar de samenleving kijkt, zo kijk ik naar sport: alleen de misstanden interesseren me. Wat een dwaze gedachte dat voetballers, schrijvers en politici iets over hun werk te melden zouden hebben. Een beetje voetballer zou moeten fluisteren: ‘Kijk naar mijn benen, ik heb niets te zeggen.’ De wereld gaat aan commentaar ten onder.-A.G. ALLEKOEIEN!!!!

  48. Fleur& zegt:

    De oplossing voor het fin.tekort van 60 miljard. Schaf alle sport subsidies af. Gooi alle ijsstadions maar dicht. Schaats maar op natuurijs!!! Die miljarden zijn zo bespaard!

  49. Fleur& zegt:

    De oplossing voor het fin.tekort van 60 miljard. Schaf alle sport subsidies af. Gooi alle ijsstadions maar dicht. Schaats maar op natuurijs!!! Die miljarden zijn zo bespaard!

  50. Fleur& zegt:

    De zwarte weduwe was pas 17 lentes jong…..foto frontpage VK….do I have to say more….

  51. Fleur& zegt:

    De zwarte weduwe was pas 17 lentes jong…..foto frontpage VK….do I have to say more….

  52. Fleur& zegt:

    Désanne was vreselijk trutterig bij de `Kist` Hebt haar uitgezet.

  53. Fleur&Armando zegt:

    Born to be a slave.

  54. Fleur& zegt:

    Désanne was vreselijk trutterig bij de `Kist` Hebt haar uitgezet.

  55. Fleur&Armando zegt:

    Born to be a slave.

  56. Fleur&Dummy zegt:

    Ingehuurd om af te likken.

  57. Fleur&Dummy zegt:

    Ingehuurd om af te likken.

  58. Fleur&CICERO zegt:

    -Alle rood verbrande blote billen verkeren in het gezelschap van dezelfde pil met quasi-Middeleeuwse kaft, De Naam van de Roos van Umberto Eco. 23 Jaar later, in 2004, liep ik op reportage in Kroatië per ongeluk een nudistengebied voor toeristen binnen. Ik viel meteen op als de enige mens met kleren, maar ook, zo leek het, als de enige mens zónder De Da Vinci Code van Dan Brown.-

  59. Fleur&CICERO zegt:

    -Alle rood verbrande blote billen verkeren in het gezelschap van dezelfde pil met quasi-Middeleeuwse kaft, De Naam van de Roos van Umberto Eco. 23 Jaar later, in 2004, liep ik op reportage in Kroatië per ongeluk een nudistengebied voor toeristen binnen. Ik viel meteen op als de enige mens met kleren, maar ook, zo leek het, als de enige mens zónder De Da Vinci Code van Dan Brown.-

  60. Fleur&CICERO zegt:

    -Als je naar Orhan Pamuk, Michel Houellebecq of P.F. Thomése kijkt, denk je meteen: vréémde mannen. Maar Paulo Coelho oogt als elke ontspannen barkeeper-

  61. Fleur&CICERO zegt:

    -Als je naar Orhan Pamuk, Michel Houellebecq of P.F. Thomése kijkt, denk je meteen: vréémde mannen. Maar Paulo Coelho oogt als elke ontspannen barkeeper-

  62. Fleur&CICERO zegt:

    Echter: toen ik de foeilelijke cover met de onheilspellende zwarte vrouwenogen van Mannen die vrouwen haten trotseerde en mij aan het lezen van Stieg waagde, begon ik er meteen hartgrondig aan te twijfelen. Zoals de meeste leden van de mannelijke kunne,die perverse voorkeur voor hoerige vrouwen en domme barmeisjes,die makkelijk in te palmen zijn.De cocktail die deze schrijver serveert is commercieel explosief. In de 560 pagina’s van ‘Stieg 1’ passeren ondere andere seks, geld, geweld, religie, incest, vrouwenmishandeling, dierenmishandeling, occultisme, nazisme, hacken, sadomasochisme, apocriefe bijbelboodschappen, de beurs, malafide financiële netwerken, omkoopbare journalisten en media-macht de revue – niet in gefragmenteerd verhaal, maar in een knap gecomponeerde detective waarin alle stukjes net zo precies passen als de planken en schroeven in een kast van Ikea of de zangpartijen, keyboards en ritmes in een monsterhit van Abba.hierbij de voetnoot dat die spullen juist nooit passend zijn.

  63. Fleur&CICERO zegt:

    Echter: toen ik de foeilelijke cover met de onheilspellende zwarte vrouwenogen van Mannen die vrouwen haten trotseerde en mij aan het lezen van Stieg waagde, begon ik er meteen hartgrondig aan te twijfelen. Zoals de meeste leden van de mannelijke kunne,die perverse voorkeur voor hoerige vrouwen en domme barmeisjes,die makkelijk in te palmen zijn.De cocktail die deze schrijver serveert is commercieel explosief. In de 560 pagina’s van ‘Stieg 1’ passeren ondere andere seks, geld, geweld, religie, incest, vrouwenmishandeling, dierenmishandeling, occultisme, nazisme, hacken, sadomasochisme, apocriefe bijbelboodschappen, de beurs, malafide financiële netwerken, omkoopbare journalisten en media-macht de revue – niet in gefragmenteerd verhaal, maar in een knap gecomponeerde detective waarin alle stukjes net zo precies passen als de planken en schroeven in een kast van Ikea of de zangpartijen, keyboards en ritmes in een monsterhit van Abba.hierbij de voetnoot dat die spullen juist nooit passend zijn.

  64. Fleur&CICERO zegt:

    Waarom hield Michel de Montaigne zoveel van zijn jonggestorven boezemvriend Étienne de La Boétie? ‘Omdat hij het was, omdat ik het was,’ antwoordde hij in zijn essay ‘Over de vriendschap’. Tommy Wieringa gebruikte dit als titel voor een verhalenbundel over het thema. Dertien schrijvers, onder wie A.L. Snijders, P.F. Thomése, en Wieringa, leverden een bijdrage.

  65. Fleur&CICERO zegt:

    Waarom hield Michel de Montaigne zoveel van zijn jonggestorven boezemvriend Étienne de La Boétie? ‘Omdat hij het was, omdat ik het was,’ antwoordde hij in zijn essay ‘Over de vriendschap’. Tommy Wieringa gebruikte dit als titel voor een verhalenbundel over het thema. Dertien schrijvers, onder wie A.L. Snijders, P.F. Thomése, en Wieringa, leverden een bijdrage.

  66. Fleur&CICERO zegt:

    Waarom hield Michel de Montaigne zoveel van zijn jonggestorven boezemvriend Étienne de La Boétie? ‘Omdat hij het was, omdat ik het was,’ antwoordde hij in zijn essay ‘Over de vriendschap’. Tommy Wieringa gebruikte dit als titel voor een verhalenbundel over het thema. Dertien schrijvers, onder wie A.L. Snijders, P.F. Thomése, en Wieringa, leverden een bijdrage.

  67. Fleur&CICERO zegt:

    Waarom hield Michel de Montaigne zoveel van zijn jonggestorven boezemvriend Étienne de La Boétie? ‘Omdat hij het was, omdat ik het was,’ antwoordde hij in zijn essay ‘Over de vriendschap’. Tommy Wieringa gebruikte dit als titel voor een verhalenbundel over het thema. Dertien schrijvers, onder wie A.L. Snijders, P.F. Thomése, en Wieringa, leverden een bijdrage.

  68. Fleur&CICERO zegt:

    Hemmerechts weet raad. Vanaf het wegebben van haar verlangen verandert het doodsdagboek langzaam in een gewoon dagboek. Toch blijft de focus liggen op bespiegelingen over de dood. We lezen over pa Hemmerechts die in 2007 overleed, en over hoe zeer zij hem nog mist. We lezen over haar dode zoontjes, haar levende dochter, haar kleinkind, over haar geliefden en ex-geliefden.Tijdens interviews verklaarde zij dapper dat ze dood van haar kinderen te boven was,haar zwarte omslagen en de slechte verstoorde concentratie die tot uiting komen in haar boeken zeggen iets anders,net als bij zovelen overheerst ook bij deze vrouw de walging. We lezen over aantallen mensen die jaarlijks overlijden in Schotland, Wales en Engeland, we zien cijfers en procenten. Boeiend, maar zonder context zegt het niks. Het stikt van de losse flodders, van aanzetjes tot gedachten die maar niet uit willen groeien tot noemenswaardige ideeën.

  69. Fleur&CICERO zegt:

    Hemmerechts weet raad. Vanaf het wegebben van haar verlangen verandert het doodsdagboek langzaam in een gewoon dagboek. Toch blijft de focus liggen op bespiegelingen over de dood. We lezen over pa Hemmerechts die in 2007 overleed, en over hoe zeer zij hem nog mist. We lezen over haar dode zoontjes, haar levende dochter, haar kleinkind, over haar geliefden en ex-geliefden.Tijdens interviews verklaarde zij dapper dat ze dood van haar kinderen te boven was,haar zwarte omslagen en de slechte verstoorde concentratie die tot uiting komen in haar boeken zeggen iets anders,net als bij zovelen overheerst ook bij deze vrouw de walging. We lezen over aantallen mensen die jaarlijks overlijden in Schotland, Wales en Engeland, we zien cijfers en procenten. Boeiend, maar zonder context zegt het niks. Het stikt van de losse flodders, van aanzetjes tot gedachten die maar niet uit willen groeien tot noemenswaardige ideeën.

  70. Fleur&CICERO zegt:

    Niettemin is de ene tekst veelbelovend, terwijl je van een volgende diep gaat zuchten. ‘Voor Martine aan de gedachte gewend is dat ze een aantal afleveringen van de levenstroostende serie Falcon Crest moet missen, zitten ze al in de bus naar het Schwarzwald.’ Die zin komt uit de aanbiedingstekst voor De laatste liefde van mijn moeder, de nieuwe Dimitri Verhulst. Op Pippi Langkous gebaseerd relaas Verschijnt in augustus. Liever had ik ’m vanavond al gelezen, vanwege dat ene woord ‘levens-troostend’. Nog zoiets, wordt helaas ook augustus: ‘Hij is geboren in het noorden van Zweden in 1939 en kan lezen noch schrijven. Zelf vindt hij dat geen probleem – in de bijbelillustraties van Doré vindt hij het antwoord op alle vragen.’ Dit gaat over De bijbel van Doré van Torgny Lindgren. Lezen over een man die zonder lezen toe kan, en die door de meester uit Zweden wordt beschreven – waarom moeten we daar maanden op wachten? Had ik nou maar Zweeds geleerd

  71. Fleur&CICERO zegt:

    Niettemin is de ene tekst veelbelovend, terwijl je van een volgende diep gaat zuchten. ‘Voor Martine aan de gedachte gewend is dat ze een aantal afleveringen van de levenstroostende serie Falcon Crest moet missen, zitten ze al in de bus naar het Schwarzwald.’ Die zin komt uit de aanbiedingstekst voor De laatste liefde van mijn moeder, de nieuwe Dimitri Verhulst. Op Pippi Langkous gebaseerd relaas Verschijnt in augustus. Liever had ik ’m vanavond al gelezen, vanwege dat ene woord ‘levens-troostend’. Nog zoiets, wordt helaas ook augustus: ‘Hij is geboren in het noorden van Zweden in 1939 en kan lezen noch schrijven. Zelf vindt hij dat geen probleem – in de bijbelillustraties van Doré vindt hij het antwoord op alle vragen.’ Dit gaat over De bijbel van Doré van Torgny Lindgren. Lezen over een man die zonder lezen toe kan, en die door de meester uit Zweden wordt beschreven – waarom moeten we daar maanden op wachten? Had ik nou maar Zweeds geleerd

  72. joost zegt:

    Fleur, jij verdiend een flinke verkrachtingsbeurt door jou eens flink te laten uitleven in je kut

  73. Fleur zegt:

    Dag Fred ,kan de frigidaire je niet bevredigen,zelfs niet oraal?

  74. joost zegt:

    Fleur, als je je door mij laat tongzoenen, dan zal ik je heel voorzichtig en zachtjes penetreren. ondertussen zal ik je borsten drinken door je beha heen. als ik diep in je keel zit, zal ik al mijn sperma erin laten stuwen.

  75. Fleur zegt:

    Freed,dat zei je laatst ook al,ben je moed aan `t verzamele? De moed der wanhoop? Pas maar op,mijn blog ligt onder fire door jouw wandaden.

  76. joost zegt:

    Fleur, jij kickt echt op je zelf he? ontelbare reacties op je eigen blog… hoe zielig en ziekelijk kan een mens wel niet vallen! volgens mij zit jij de hele dag met een vibrator in je nauwe, maagdelijke poesje (kut / vagina / brievenbusgleuf / gleuf). ik ga straks een paar tienermeiden van 17 jaar heerlijk ontmaagden, en daarna jou lieve Fleur!

  77. Fleur zegt:

    Zo laffe Frederici,mag je wel met mij praten van je kapstok? Kijk naar je eigen china voor je Kopf. Ontmaagden is nooit heerlijk. En jij bent oneerlijk.

  78. Fleur zegt:

    -Zelf ben ik uit puur filosofische ijver begonnen iedereen in Nederland uitgebreid en één voor één te googlen – vanuit mijn werkkamer. Mocht u mij ooit spreken en ik begin glazig te kijken, dan is dat daarom ook niet uit desinteresse, maar omdat ik juist razend nieuwsgierig ben geworden naar uw diepste gevoelens en denk: ‘Dat zoek ik thuis wel op.’- Hoe weet zo`n man dat nou? Zeker try and error?!

  79. Fleur zegt:

    Een lijdensweg,JAN,breek me den bek niet open: -De vrouw met de telefoon, in die typische ziekenhuisomgeving van dozen tissues, beduimelde tijdschriften, een zak Wilhelmina-pepermunt en geopende pakken multivitamine – het zoete kleverige sap dat de kamer vult met een weeë geur – lacht naar Jan: iedere afleiding is welkom, en ze kijkt dan langs hem heen naar buiten. Voorbij het raam is de lucht, voorbij het raam liggen de herinneringen aan nog maar een paar dagen geleden toen ze deel uitmaakte van het leven beneden, en geen voorwerp van de beste medische bedoelingen. Voorbij het raam ligt de hoop op snel herstel. Voorbij het raam zijn de meeuwen en de mossen op de gewassen grinttegels van de gevel die daar alleen groeien voor Jan en zijn collega’s.- En de wurgende angsten…..

  80. Fleur zegt:

    -Jan duwt zijn spons weer in het sop. Ja. Je gedachten de vrije loop laten. Heerlijk. Dreft wast het best en een spons is beter dan een lange stok, want daarmee krijg je het spinrag in de sponningen niet weg. Beter ook dan kranten en beter dan spiritus en het moderne kalkloze osmosewater. Jan wast met gewoon warm water. Jan heeft niets met moderne technieken. Hij wast al twintig jaar op deze manier.- Wat een tips geeft die man? Wat liefdevol in taal en item.

  81. Fleur zegt:

    Jan is 47…

  82. joost zegt:

    Fleur, zoals je mij vanacht lief heb gehad, was…zo heerlijk en zo emotioneel!!!! heerlijk tongzoenen, jouw lichaam tegen dat van mij aangedruk en gewvrijfd. zo fijn dat ik door je bloesje heen je borsten mocht strelen en wrijven, en onder je rokje over je slipje heen je venusheuvel mocht masseren en dat ik zo heerlijk tegen je slipje en je buikje aan klaar mocht komen en dat al mijn sperma tegen je aan mocht klokken

  83. Fleur zegt:

    Achhe Freddy the selfkickert…snapt niemand wie je bent?

  84. Grutte zegt:

    Joost is niet de echte Joost sr en ook niet Fred. Het is de bekende huistrol (gestart als Ria de Witte), dat had je intussen al kunnen weten. Gewoon dit ip-adres bannen en je bent van deze vent af.

  85. thrammy zegt:

    Mooie blog, mooi boek trouwens ook, je antwoorden op alle inbreng vormen ook al bijna een kleine novelle! Wees gegroet…nieuwe lichtblauwe favoriet!

  86. Fleur zegt:

    Ik moest er voortdurend aan denken,wat is het dat een schrijver literatuur laat schrijven…. De schrijver reikt sleutels aan om een handreiking te geven om de realiteit anders te bezien Hij boort diepere lagen aan. Literatuur is gebiologeerd zijn door je onderwerp en vanuit die drang schrijven. Het diep geraakt worden waardoor de inspiratie vloeit? Door die drive de discipline opbrengen om te gaan zitten schrijven… Het beschrijvend beschouwen? Opborrelende woordenstroom die geuit wordt via het ambachtelijk vernuft? Zoiets…

  87. Fleur zegt:

    -Tot ruim honderd jaar geleden werd de boerka maar door weinig Afghaanse vrouwen gedragen. Pas onder de heerschappij van emir Habibullah Khan (1901-1919), aldus het meest gangbare verhaal over de herkomst van de boerka, kwam deze vorm van lichaamsbedekking echt in zwang. Om mannen niet in verleiding te brengen, liet de koning de prinsessen uit zijn harem met goud geborduurde sluiers van zijde dragen. De boerka werd een statussymbool voor de rijken en werd in jaren vijftig uitsluitend door de upperclass in Afghanistan gedragen. Prins Daoud Khan wilde daarentegen de boerka uitbannen en schokte de Afghaanse bevolking door in 1959 in het openbaar te verschijnen met zijn boerkaloze vrouw aan zijn zijde. Hij voerde een wet in die het ambtenaren verbood de boerka te dragen. Toen de burgeroorlog uitbrak in Afghanistan en de islamitische wetgeving het land langzaamaan overnam (vanaf 1989), gingen vrouwen zich weer verbergen. Met de komst van de Taliban (1996), verdwenen alle vrouwengezichten uit het straatbeeld van Kabul. Sinds de Taliban in 2001 onder aanvoering van de Amerikanen uit de hoofdstad zijn verjaagd, hebben lang niet alle Afghaanse vrouwen die de boerka afgeworpen. Ook al is het dragen van de boerka wettelijk niet meer verplicht, de sociale druk is nog te groot.- Prima artikel van Natalie Righton! Zo menselijk,zo helder geschreven! Kijk nou toch hoe kort geleden dat malle spook-spelen-boerka-verzinsel een gebód werd! Slechts enkele decennia!!! blz.15 hoofdkatern 3 april zaterdag jl

  88. Fleur zegt:

    -Volkskrant 03-04-2010, pagina 26 Wij willen tijd voor onszelf SANNE VAN DELDEN, ZUIDHORN 12 JAAR ‘Laat de middelbare scholen een uur later beginnen om al die puberkinderen langer te laten slapen’, zegt kinderarts Rob Bakker (Binnenland, 19 maart). En Aleid Truijens schrijft: ‘Negen uur slaap hebben ze nodig, maar de meesten halen dat niet. Ja, in het weekend, dan liggen ze tot 1 uur in bed te rotten. Doordeweeks zijn er vaak maar 6 of 7. Als de wekker gaat, zijn ze er niet uit te rammen. Kinderarts Bakker stelt een effectievere maatregel voor: laat middelbare scholen een uur later beginnen.’ (Katern 2, 23 maart). School, leren, slapen, school, leren, slapen. Wij willen dat het verandert. Het gaat niet veranderen. Waarom niet? Ouderen vinden dat het goed is voor ons. Zeggen ze. Maar wij? Wij weten het wel. Het is goed voor de toekomst. Maar niet goed voor vandaag. We willen tijd voor ons. Om te een keertje gek te doen. Voordat je achter je bureau op je werk zit, thuiskomt, moppert, en weer naar je werk gaat waar je nooit gek kunt doen. Ik weet het. Ik weet waarom. Waarom ze ons huiswerk geven, ons altijd naar school laten gaan, onze vrije tijd verknallen. Ouderen zijn jaloers. Ouderen willen ook weer eens gek doen. Eens zomaar naar het park lopen, schreeuwen. Bloemen plukken, slootje springen, maar dat kan niet. Ze zijn oud. Ouderen denken aan morgen, ik denk aan vandaag. Zij krijgen mij niet klein. Omdat ik mijn leven niet ga verpesten.- Mooi ingezonden stukkie!!! Ja,zeer mee eeens. Laat scholen om 10.00 beginnen, zodat fietsende scholieren niet in de hectiek van het spitsverkeer zitten. Schaaf die bloody zomertijd af. Ik ben nog steeds ontregeld. Neem Sanne niet te letterlijk, ze is 12.. Heerlijk toch was ik het maar…

  89. Fleur zegt:

    Observeer eens hoeveel stellen zo met elkander omgaan? Ik vind het een grote verworvenheid als de toon tussen partners mild,warm en liefdevol klinkt. In woord en gebaar. Voor mij heet dat liefde. Het gras zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel… Het is een verschrikking te noemen, dat je als mens niet in staat blijkt tot het volbrengen van de zo heftig gewenste relatie in je eentje. Mss is dit verschijnsel zelfs de grondslag van elke relatie. http://www.vkblog.nl/bericht/309072/D... Discussie van de Kip en het Ei.

  90. Fleur zegt:

    My love schrijft alleen pour moi, just look and error: -Kousbroek heeft de P.C. Hooft-prijs gewonnen. Zijn moeder is bij de uitreiking, maar die dag staat er geen stuk van hem in de krant. Ze vraagt hem of hij niet bang is nu ontslagen te worden. ‘Mijn ouders en vooral mijn moeder dachten dat ik een soort oplichter was’, zei Kousbroek. Een leven lang vrezen voor en wachten op ontmaskering. Al het andere is tijdverspilling.-

  91. Fleur zegt:

    -Volkskrant 06-04-2010, pagina 42 Tv-recensie Jean-Pierre Geelen Dierentroost Ze woont af en toe in België, in Amsterdam en soms in Frankrijk. Waarom? Dat vroeg Hanneke Groenteman ooit in een radio-interview aan schrijfster/schilderes Charlotte Mutsaers. Het besef van eindigheid, zei ze: ‘Omdat je het leven niet verlengen kan, denk ik dat ik het heb willen verbreden. Effectief leid ik nu drie levens tegelijk.’ Helemaal Mutsaers: oorspronkelijk, geestig en doordacht. Het radiofragment was één van de vele archiefdelen in de NPS-documentaire De wereld van Charlotte Mutsaers, een film van Suzanne Raes die vrijdag werd uitgezonden. Een mooi portret, dat een verhelderende blik bood op het eigenzinnige oeuvre van de gelauwerde schrijfster. ‘Het klikte niet tussen mijn moeder en mij’, zei Mutsaers. Moeder leek niet van haar te houden; lichamelijke tederheid ontbrak. Mutsaers: ‘Dat is heel erg, hoor.-

  92. Fleur zegt:

    -In een oud radiofragment huilde ze, na de vraag wat dit alles betekende voor haar werk. ‘Fictie is niet verhaaltjes verzinnen. Het is vormgeven aan de beleving van je leven.’ Het leek me allemaal voorstelbaar. Ontroerend.-

  93. Fleur zegt:

    -Dat is Mutsaers maar matig bekomen.‘Uit hele diverse periodes uit mijn leven worden er nu ineens door iemand anders verbanden gelegd, en die verbanden worden dan ook nog ondersteund door citaten uit mijn werk die op hun beurt uit hun verband zijn gerukt.’- Jaja,dat krijg je er nu van,maissje. Van dat aan de weg timmeren. Dat op de grote trom slaan. Dan wordt je vader ineens een havenarbeider en je broer doe nota bene een graad(maar niet als eega) heeft eveneens. Dimitri doet ut beter, die groeide op onder de kroegtafel. Funny afsluiting,maar durf niet teveul te citeren, men zoekt nl naarstig naar een stok, ik ken mijn pappenheimers.

  94. Fleur zegt:

    SIGMUND!!!!!))))))))))

  95. Fleur zegt:

    Nou,je ziet alhier het tegendeel van jouw stelling. Door jaloezie je tegenstander vernietigen met volledig bewustzijn der jaren. Sommigen hebben geen empathisch vermogen. Een ontbrekend gen. Blinde vernietigende haat. En jij maar lachen!!!Vanaf je tribune,rat. OOK VANDAAG! http://www.vkblog.nl/bericht/309380/l...

  96. dick zegt:

    @ Fleur, met alle denkbare respect, maar je hebt een vraag opgeworpen op het draadje van Jezz….over zwart geweten. Jezz en ik vragen ons er beiden wat over af. Heb zelfs een typefout gemaakt in mijn vraag, wil je nog ff terugkomen? Bedankt alvast en tot later.

  97. Fleur zegt:

    Dag Dick, Wat heerlijk dat je respect toont al is het slechts uiterlijk vertoon. Het ging vanmorgen weer totaal mis, bij het lezen van ABC. Zou jij elke dag een column kunnen schrijven? Het was meteen raak `Je moet `s uitscheiden met die rare vragen.` En Gummbáh showde mrs.Tietoptafel maar die humor ontging jou totaal. Volkskrant 07-04-2010, pagina 56 GUMMBAH Maar nu weten we tenminste waar Benjamin zijn naam aan dankt. Aan een terrorist. Fictief weliswaar,maar toch. Die van ons heet naar een titelrol. Had ik nooit moeten verklappen. Mondje dicht, snaveltje toe. Ik kan nog veel opsteken van SKOPF. Ik doorzie jouw heksenspel. Jacques Brel http://www.youtube.com/watch?v=B7oNGt... O mon amour…. je `t aime encore Jacques Brel La Chanson des Vieux Amants Oh, mon amour Mon doux mon tendre mon merveilleux amour De l`aube claire jusqu`à la fin du jour Je t`aime encore, tu sais, je t`aime Et plus le temps nous fait cortège Et plus le temps nous fait tourment Mais n`est-ce pas le pire piège Que vivre en paix pour des amants Bien sûr tu pleures un peu moins tôt !!!! Je me déchire un peu plus tard Nous protégeons moins nos mystères !!!! On laisse moins faire le hasard On se méfie du fil de l`eau Mais c`est toujours la tendre guerre ?!? .. Jij kent nu al mijn slimme streken Ik ken allang jouw heksenspel Ik hoef niet meer om jou te smeken Jij kent mijn zwakke plaatsen wel Soms liet ik jou te lang alleen misschien was wat je deed verkeerd http://www.allthelyrics.com/lyrics/he...

  98. Fleur zegt:

    Messi nog pas 22 on Frontpage!!! Thxxx

  99. Fleur zegt:

    -Volkskrant 07-04-2010, pagina 54 Karbonaadjes met rode wijn Wijn heeft zulke aardige effecten OHNO KLEYN Drank maakt bij ons thuis heel veel heel dat ons lief is. Jazeker, mijn huwelijk is gebaat bij wijn, liefst in een aangename variatie en gulle hoeveelheid, dagelijks in te nemen bij de maaltijd. Ruime glazen, rood, wit, rosé, wij walsen wat af hoor. En voor een glas calvados of grappa loop ik ook niet weg. Goed dat ik er mijn beroep van heb gemaakt, hoewel het dan ‘proeven’ heet. Waar wijn gedronken wordt, wordt ermee gekookt, want het heeft van die aardige effecten. Witte wijn is mild zuur, minder dan citroensap, precies goed om vlezen en vissen en groenten een rinkelend randje smaak te geven, een halootje als van een heilige, zo’n accentje dat een zonnestraal laat schijnen in de culinaire duisternis. Rode wijn geeft een steviger kader, maar moet altijd wat langer verhit worden om zijn bitterheid kwijt te raken – tenzij die gewenst is natuurlijk. Over de verdamping van alcohol uit eten bestaan misverstanden. ‘Ah, dat is zo weg!’, roepen velen, ook op internet. Nou, niks hoor. Alcohol verdampt weliswaar sneller dan water omdat het kookpunt lager ligt, maar na een half uur pruttelen is er nog 35 procent over. En na flamberen, veelal beschouwd als de methode om ‘de alcohol eruit te halen’, is er nog 75 procent van de oorspronkelijke hoeveelheid over. Zo makkelijk geeft alcohol de geest niet! Lang sudderen helpt wel. Een uur of drie stoven laat nog een procent of 4 zitten, en dat is dan 4 procent van de oorspronkelijke 13, ofwel 0,52, het gehalte van Buckler. Maar we moeten er sowieso niet paniekerig over doen. In het recept hieronder gaat een half glas wijn, waarvan na het koken naar schatting 70 procent van de alcohol overblijft. Per persoon zo weinig dat zelfs zwangere vrouwen geen probleem hebben.- Kijk,dit is nu een aardig informatief recept,ik heb altijd graag die % ages willen weten. Wat wijn doet,is onbeschrijfelijk. Het maakt vlees om te zuigen. En die taste is fabelhaft.

  100. Fleur zegt:

    -Onze wil tot macht moet wel voortkomen uit de angst om beschermd te worden door vijanden. Malik leert dat het beter is te beschermen dan om beschermd te worden. Achter alle machtshonger brandt het vuur van de paranoia.- Darling kent zijn klassiekers. Ondanks snelle vertek uit de Vondelstraat.

  101. dick zegt:

    Hé Fleur….idd Messi is nog maar 22. Heb je gekeken? Ga je vanavond ook kijken: ome Lowie tegen coole Ed! Ben fan van Man. Utd.; ze missen Rooney, wat een beste aderlating is.

  102. dick zegt:

    @ Fleur, wat een verwennerij met zo’n lang antwoord! Fleur 07-04-2010 10:27 Dag Dick, Wat heerlijk dat je respect toont al is het slechts uiterlijk vertoon. * Klopt, het woord "respect" is verkracht. Als ik het gebruik (zelden) bedoel ik het echter zoals het er staat. Het ging vanmorgen weer totaal mis, bij het lezen van ABC. Zou jij elke dag een column kunnen schrijven? * Dagelijks? Pffff wel een mooie uitdaging! Ik schrijf er slechts maandelijks één. Maar dat is écht te weinig. Zou er wekelijks één willen schrijven. Zoals Youp al tientallen jaren in het NRC doet….en goed! Het was meteen raak `Je moet `s uitscheiden met die rare vragen.` * Dit kan ik niet helemaal plaatsen, ligt vast aan mezelf. En Gummbáh showde mrs.Tietoptafel maar die humor ontging jou totaal. Volkskrant 07-04-2010, pagina 56 GUMMBAH * Heb Gummbah idd al een tijd niet gezien. Wel jammer want hij is eigenlijk altijd steengoed. Maar uh, ik heb de papieren VK al tijden niet in de handen gehad. Maar nu weten we tenminste waar Benjamin zijn naam aan dankt. Aan een terrorist. Fictief weliswaar,maar toch. Die van ons heet naar een titelrol. * Die van ons? Had ik nooit moeten verklappen. Mondje dicht, snaveltje toe. Ik kan nog veel opsteken van SKOPF. * SKOPF? Ik doorzie jouw heksenspel. Jacques Brel * Haha mooi rijmend. Heer Brel wist de juiste woorden wel te gebruiken. http://www.youtube.com/watch?v=B7oNGt... * Ga zo kijken, bedankt! O mon amour…. je `t aime encore Jacques Brel La Chanson des Vieux Amants Oh, mon amour Mon doux mon tendre mon merveilleux amour De l`aube claire jusqu`à la fin du jour Je t`aime encore, tu sais, je t`aime Et plus le temps nous fait cortège Et plus le temps nous fait tourment Mais n`est-ce pas le pire piège Que vivre en paix pour des amants Bien sûr tu pleures un peu moins tôt !!!! Je me déchire un peu plus tard Nous protégeons moins nos mystères !!!! On laisse moins faire le hasard On se méfie du fil de l`eau Mais c`est toujours la tendre guerre ?!? .. Jij kent nu al mijn slimme streken Ik ken allang jouw heksenspel Ik hoef niet meer om jou te smeken Jij kent mijn zwakke plaatsen wel Soms liet ik jou te lang alleen misschien was wat je deed verkeerd * Gelukkig zet je de vertaling eronder. Mijn Frans is ZOOOO slecht! Volgens mij ben jij ook fan van Matthijs van Nieuwkerk uit 1960? Heb vandaag nog irgentwo een lofzang aan hem besteed. Maar weet zo 1,2,3 niet meer waar. Hier misschien? http://www.weblogzwolle.nl/content/vi... Nou ja sorry, of misschien bij Jezz… Nou ja als ik het weer tegenkom, post ik het hier. Jij kent nu al mijn slimme streken Ik ken allang jouw heksenspel * aha dat vind ik jammer. Ik ken geen heksen, jij wel? Ik hoef niet meer om jou te smeken Jij kent mijn zwakke plaatsen wel Soms liet ik jou te lang alleen misschien was wat je deed verkeerd Mooie tekst verder…zèker!

  103. Fleur zegt:

    Wat doe je dat origineel en grappig met die sterretjes. Je bent een man vol verrassingen.

  104. Fleur zegt:

    -Volkskrant 07-04-2010, pagina 12 ‘Gewoon een bloedhekel aan links’van K.K. Hij windt zich op over ‘socialistisch machtsmisbruik’. En voelt zich vooral solidair met de oudere, autochtone Nederlander, ‘het Carmiggelt-mannetje, dat denkt: naar mij wordt toch niet geluisterd’. Denkend aan Holland ziet Rob Hoogland (59) ‘rivieren vol onbegrip traag door zeer eindig landschap gaan’ en zit hij voor hij het weet op zijn stokpaardjes: die vreselijke bureaucratie in Nederland, en ja: de allochtonen die suf worden geknuffeld. Toch zegt hij er onmiddellijk bij: ‘Ik ben helemaal niet zo rechts. Ik heb gewoon een bloedhekel aan links.’ De PvdA, ‘Partij van de Allochtonen’: ‘Op zich niks mis mee hoor, die mensen moeten ook kunnen stemmen. Maar waar het toe kan leiden hebben we gezien in Rotterdam tijdens de gemeenteraadsverkiezingen, waar de PvdA de grootste is geworden dankzij schandelijke ronselpraktijken.’- Hier poneert Hoogland werkelijk een aperte leugen! Het was niet de PvdA maar de LPF olv Marco Pastors,die ronselde.

  105. Fleur zegt:

    - Rob Hoogland schreef er een column over die, verwijzend naar Van Jole, zo eindigde: ‘Wat doen we: stoppen met voederen, of vanuit een vliegtuig in zee kieperen?’ ‘Ja’, beaamt Rob Hoogland – zes keer per week met de column Kringen op pagina 3 van De Telegraaf – ‘die was hard. Maar wel leuk.’- Tis maar welk gevoel voor humor je bezit! En wat als er HOMO staat ipv Jole? Is het dan nog steeds lachu met Hoogland?

  106. Fleur zegt:

    Het interview staat vol aantekeningen en er is ontzettend veel onderstreept. Hoogland is een politiek onbenul. Dat geeft hij nota bene zelf toe: -Thuis lazen ze De Telegraaf en De Alkmaarse Courant, tegenwoordig het Noord-Hollands Dagblad. Maar ze hadden het nooit over wat daar in stond. Sport – daar ging het bij de familie Hoogland over. De jonge Rob was goed in waterpolo. ‘Ik heb nog met de centrale jeugdtraining meegedaan.’ Dat hij de journalistiek in rolde, kwam door de sport. Samen met zijn broer deed hij de redactie van het clubblad van de Alkmaarse Waterratten. Later schreef hij voor het Noord-Hollands Dagblad over waterpolo en zwemmen, hij kreeg een vaste aanstelling als leerling sportverslaggever. ‘De jonge Rob Hoogland was een zorgeloze jongen, hoor. Pas toen ik, rond mijn 30ste, bij De Telegraaf eindredacteur werd van de bijlage Weekeinde en reportages ging schrijven, ben ik politiek bewuster geworden.- JA let op laatste woorden,toen er geld mee te verdienen was,he Robbie…

  107. Fleur zegt:

    -Maar mag hij, nu we het hebben over adviezen voor een beter Nederland, ook A.L. Snijders nog een keer opvoeren, en hem volgen in twee citaten? ‘De beste zin die Snijders ooit gelezen heeft, is deze, van Gustave Flaubert: ‘Ik wens dat er niets zonder bitterheid is, dat er eeuwig gefloten wordt wanneer wij zegevieren, en dat onze geestdrift altijd gepaard gaat met wanhoop.’ En deze, de kernzin van het taoïsme: ‘De weg is bestendig daadloos, nochtans blijft niets ongedaan.’ Rob Hoogland, even stil: ‘Of deze van Lao Tse: ‘Voldoende hebben maakt gelukkig, meer dan voldoende hebben brengt ongeluk.’ Nu niet meer te stoppen: ‘En eentje voor de PvdA: ‘Te leiden, maar niet te heersen, dat is de wonderlijke deugd.’ Ik kan er trouwens zelf ook eentje in mijn zak steken: ‘De wetende is karig met zijn woorden, de woordenrijke is onwetend.’ Mooi hè?’- HIELENLIKKERIJ TOT EN MET!!!

  108. Fleur zegt:

    Zeer amusant stuk over ARIE BOOMSMA en Stephen Sanders over het mannelijk lichaam. Blz 48 Van Sara!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s