IETS A STRAINGE WURLD : zien huilen doet huilen????

door
Fleur Frenkel Frank
op 10 augustus 2007

De neuronen  die verantwoordelijk zijn voor nabootsing in de hersenen van wat een ander voelt,worden spiegelneuronen genoemd.
Ze werken razendsnel en onbewust:
je voelt wat een ander voelt nog voordat je er een gedachte aan hebt besteed.
Spiegelneuronen vormen de basis voor empathie,maar ook voor bv de besmettelijkheid van emoties.

ZIEN HUILEN,DOET HUILEN.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog. Bookmark de permalink .

27 reacties op IETS A STRAINGE WURLD : zien huilen doet huilen????

  1. APEN zegt:

    Dat deze reactie instinctmatig is,blijkt ondermeer uit experimenten met aapjes. Zo hebben 6 resusaapjes geleerd aan een ketting te trekken om aan eten te komen. Vervolgens worden ze geconfronteerd met een zevende aapje. Wanneer de aapjes nu aan de ketting trekken,krijgen ze weliswaar te eten,maar zien ze ook dat het nieuwe aapje een pijnlijke schok krijgt. Vier aapjes gaan er dan toe over aan een andere ketting te trekken,eentje die veel minder eten oplevert,maar die het zevende aapje een schok bespaart. Het vijfde en zesde aapje raken zelfs dagenlang geen enkele ketting meer aan en zijn bereid zich dood te hongeren om te voorkomen dat het zevende aapje een schok krigt.

  2. Met zegt:

    Met speciale aandacht voor de relatie tussen poëzie, waanzin en melancholie, voor de soms dunne scheidslijn tussen creativiteit en gekte en voor de melancholie, die van oudsher wordt gezien als de oorsprong van kunst en gekte.

  3. Dunya zegt:

    Ach Mevriouwwww how bestááttt datte nouwwww!!!! Keep Cool Man!!!

  4. Ankh zegt:

    Niets,Karina…helemaal nada,rien de tout! Gewoon maar doorgaan en de moed nooit verliezen en zorgen dat je aan de goede kant blijft en je niet laat meesleuren, hahahaaaaa en dát uit mijn mond,zo grappig…en nee dit boek lezen is onzin,kost veel te veel tijd. Het gaat mij erom dat ik mijzelf herken,in hetgeen Coleman poneert met zijn wetenschappelijke boek. Ik ben in staat tot psychische versmelting met een ander mens. Dat is een behoorlijk lastige eigenschap. Het maakt me kwetsbaar,ik voel dingen aan,ik neem ook een aantal facetten waar die men niet zegt. Mss hebben anderen dat eveneens mbt mij. Mijn entree op het net was/is een fiasco. Nu weet ik hoe een vreemdeling zich zal voelen in een wereld met personen die zich afwijzend tov jezelf gedragen. Onbegrip,hetze en achterklap zijn je deel. C`èst çá! If equal affection cannot be,let the more loving one be me..;-)

  5. Rianne zegt:

    Spiegelneuronen zijn natuurlijk maar een deel van het verhaal als het om sociale intelligentie gaat. Ze liggen ten grondslag aan het onbewuste aspect van empathie,maar moeten zich verbinden met bewuste processen om tot een effectief sociaal gedrag te leiden. Tot die processen behoren bv: aandacht afstemming op een ander het begrijpen van de gedachten en gevoelens van de ander, weten hoe de sociale wereld werkt en de vaardigheden om deze kennis in praktijk te brengen.

  6. Test zegt:

    Psycholoog Daniel Coleman schetst een model van wat naar zijn idee de ingrediënten zijn van sociale intelligentie. Dat leidde toen tot een wildgroei aan dubieuze tests waarmee het emotionele quontiënt (eq) zou kunnen worden bepaald.

  7. EMPATHIE zegt:

    Kennis over wat zich in de hersenen afspeelt,is de laatste decennia enorm toegenomen dankzij moderne technieken als functionele MRI (Magnetic Resonance Imaging) Wat onderzoekers is opgevallen bij hun experimenten,is dat de hersenen van iemand die een ander bv een ijsje ziet eten of boos ziet worden,dezelfde activiteit vertonen als de hersenen van de ander. Alsof hij zelf een ijsje eet of boos wordt.

  8. STIMULANS zegt:

    Uit onderzoek blijkt dat hersengebieden actief worden die erop duiden dat de aapjes dezelfde emotie voelen als het gepijnigde aapje en dat deze emotie de hersenen voorbereidt op de actie die daarbij past.

  9. Cicero zegt:

    Kortom een boeiend inzicht in een wetenschap die nog in de kinderschoenen staat.

  10. Vrienden zegt:

    Terug naar mijn 15 vrienden die na wat denktijd inmiddels zijn teruggebracht tot 13 vrienden: 3 echt goede vrienden,10 `gewone` vrienden en daarbuiten nog 10 twijfelgevallen op de reservebank. Wat vooral opvalt is,dat ze zich stuk voor stuk houden aan de vriendschap mechanismen die de wetenschap heeft gevonden. Ik heb ze ontmoet op school,tijdens mijn studie of in de buurt. Bijna allemaal zijn ze van dezelfde leeftijd als ik,dezelfde sekse,hetzelfde opleidingsniveau,dezelfde burgelijke staat en ga zo maar door.. De betere vrienden onderscheiden zich in de hoeveelheid tijd die ik met ze heb doorgebracht en de hoeveelheid persoonlijke info die we hebben uitgewisseld,en zij lijken het meest op me.

  11. Daisy zegt:

    Toch behoorlijk ontnuchterend dat mijn vriendenkring zo gemakkelijk gereduceerd kan worden tot een aantal wetenschappelijke formules. Zonder erbij stil te staan,heb ik blijkbaar alle wegen genomen die maar mogelijk zijn. Heb ik eigenlijk wel iets te kiezen gehad? Daartegenover staat het goede gevoel dat ze me geven. Ook al zijn mijn keuzes dan voorspelbaar,ik heb wel het idee dat ik mijn vrienden heb uitgekozen,en dat ze bijzonder zijn. Vriendschap moet je mss gewoon niet probeeren te ontleden. Vriendschap moet je koesteren !!!!

  12. K zegt:

    Wel komisch zeg. Een uurtje geleden kreeg ik een pakketje via de post, hetgeen mijn oudste zoon besteld had. Een boek van Daniel Coleman: Sociale Intelligentie.

  13. Dunya zegt:

    Deze zin is zo frappant,dat bedoel ik nou altijd,dat is exact waar ik aan lijd,kijk nou:-Tijdens deze besmetting,vervagen als het ware de grenzen tussen 2 breinen en ontstaat er even,een gemeenschappelijk hersencircuit.-Ik verdwijn in de ander,word als het ware de ander,denk en voel als de ander en kan het amper afschudden.Dat is de reden,dat ik me afsluit om die ander niet meer binnen te laten.Tevergeefs.Reactie is geredigeerd

  14. Daisy zegt:

    Als je een ouder zijn baby pap ziet voeren,dan kan je waarnemen dat niet alleen het kind zijn mondje openspert maar ook die voedende ouder imiteert onbewust het gedrag door ook zijn/haar eigen mond vruchteloos te openen.

  15. Dunya zegt:

    Goede observatie Daisy!!! Sommige mensen spiegelen tijdens een gesprek de ander zodanig dat ze de zinnen herhalen en de bewegingen als een automatisme nadoen.

  16. Daisy zegt:

    -Dat leidde toen tot een wildgroei aan dubieuze tests waarmee het emotionele quontiënt (eq) zou kunnen worden bepaald.- JUIST JA! Vaak zijn dit soort tests zo eenvoudig te manipuleren door iemand met een hoog IQ. Daarbij komt dat massa`s mensen nauwelijks zelfinzicht hebben.

  17. K zegt:

    Wat is jouw suggestie hiertegen dan? Allemaal lezen dat boek?

  18. K zegt:

    Ik heb me in elk geval niet afwijzend naar jou toe gedragen. Je begon echter in de reactieruimte van Fred gelijk op mij te schelden terwijl ik met hem over en weer reacties gaf. Remember?

  19. Dunya zegt:

    K,ik loop er nu over na te denken,en ik vind het wel naar voor je.Ik ben allerminst een oppervlakkig type.Woede dien je serieus te nemen.Zeker de boosheid van de ander.K,kan je me vertellen waar het gewraakte stuk staat,en waarom je daardoor zo boos werd?Ik wil er naar kijken.Weet je K ,ik had eens een vriendin.En als ik kwaad op haar was,ontweek ze me wekenlang.Soms poogde ik er later op terug te komen.Haar antwoord luidde dan:"Ja vervelend,he.Maar ik ben ook wel heel lief."Je staat als opposant dan volkomen machteloos.Ik voelde me nooit serieus gezien.Alles draaide om haar fantasie verhalen.Reactie is geredigeerd

  20. K zegt:

    Boos? Ik was niet boos maar wel verbaasd. Die vorige reactie sloeg op jouw opmerking: Mijn entree op het net was/is een fiasco. Boeit ook echt niet hoor,die kwestie. Ik kan nu niet alles lezen; ga naar een verjaardag van een 50-jarige keramiste, waar ik ooit les van heb gehad. Doeiiii, we amuseren ons wel.

  21. Dunya zegt:

    Amuseer je sweety! Lekker de rode en de blauwe klei door elkaar halen hoor,dan krijg je brown en mrs Brown had a lovely daughter,u know…;-)))) Neem er 1tje op mij en la vie !!!! Joie de Vivre,Mademoiselle Karina de vuskukkulukku lekkere…!!!!

  22. Jezzebel zegt:

    Goedemorgen Dunya, Mooie bijdrage is dit. En nu wil ik je zoveel vertellen dat ik niet weet waar te beginnen. Dat heb ik vaak bij jou, dan is er zoveel te delen, dat ik bijna niet durf, of zo. Ik dacht aan mijn moeder. Ze vertelde me eens iets over mijn handen. Ik heb niet erg mooie handen. "Maar," zei ze, "jij kunt iets vasthouden op zo’n manier, dat je er zelf ook zin in krijgt om het aan te raken." Dat boek van Coleman heb ik trouwens ook, jaren geleden, in Israël, bestelde ik het. Nooit gelezen, een paar bladzijden, toen had ik er al weer meer dan genoeg van. Ik heb dat vaak met boeken die op een hype inspringen. Het is wel interessant, maar heel, heel even, en mijn belangstelling meestal flinterdun. Emotionele intelligentie en spiegelneuronen, belangrijk om je aan te kunnen passen in een nieuwe omgeving, toch? Ik heb het veel moeten doen, de afgelopen maanden. Vreemd vind ik dat ik hyper gevoelig ben, maar op een of andere manier nooit precies het gedrag vertoon dat de ander verlangt, heb jij dat ook? Ga je iets leuks doen vandaag? Dag Lieve Dunya, ik ga je geen gedag zeggen, ik blijf. 🙂

  23. Dunya zegt:

    O Jessicaatje wie moet ik nu lezen voor het aftaaien,als jij er niet meer bent??? Heb jij rot poten? Wat vreemd,zeg? Hoe ist met je voeten gesteld,ook niet om aan te zien? Bij mij is alles zo slank,frêle en gracieus,ik lijk wel van adel. Zou je misselijk kunnen geraken door je eigen elegantie? Heeft Helwegen een site,dan kan ik het haar `s vragen..? De discrepantie tussen een zeer hoge kwetsbaarheid en raar gedrag is mij ook bijster. Veel therapeuten hebben zich over deze omissie reeds gebogen,men weet geen oplossing tot nu toe. Het zou mogelijk kunnen zijn dat het wachten op jou is om helderheid te verschaffen in deze materie?!

  24. Dunya zegt:

    Op de radio hoorde hij de met emeritaat gaande deskundige op auti-gebied. Zij gaf prima voorbeelden over de kenmerken bij autisme. Neem bv een filmset. De autist richt zich niet op het totale beeld,maar op iets wat hem opvalt. Dat kan een camera in de hoek zijn of een gordijn. Het kost een autistisch persoon veel moeite om de wereld om hem heen te begrijpen. Bij het zien van een hamer,kan hij reageren met de woorden: hout en ijzer.

  25. Mihai zegt:

    Dus de spiegelneuronen zijn nog een bewijs dat we geen vrije wil hebben.

  26. Dunya zegt:

    Ja en nee. Ik kan niet inschatten in hoeverre iemand met autisme zich kan en wil aanpassen aan de hem omringende situatie. Het is per individu verschillend. De situatie maakt de mens. De mens zelf is enkel mens.

Plaats een reactie